Employer branding
Je hebt er ongetwijfeld al over gehoord, ๐ฆ๐ฎ๐ฑ๐ญ๐ฐ๐บ๐ฆ๐ณ ๐ฃ๐ณ๐ข๐ฏ๐ฅ๐ช๐ฏ๐จ. Je werkgeversmerk. De manier waarop je jouw gemeente of bedrijf positioneert en promoot als een aantrekkelijke werkplek. Het beeld dat anderen van jou hebben als werkgever;
โ๏ธ Wat is de werkcultuur?
โ๏ธ Wat zijn de normen en waarden?
โ๏ธ Welke reputatie heb je onder werknemers en werkzoekenden?
Kortom: wat maakt werken bij jouw gemeente / overheidsinstelling of bedrijf zo aantrekkelijk?
โ๐ ๐ฐ๐ถ๐ณ ๐ฃ๐ณ๐ข๐ฏ๐ฅ ๐ช๐ด ๐ธ๐ฉ๐ข๐ต ๐ฑ๐ฆ๐ฐ๐ฑ๐ญ๐ฆ ๐ด๐ข๐บ ๐ข๐ฃ๐ฐ๐ถ๐ต ๐บ๐ฐ๐ถ ๐ธ๐ฉ๐ฆ๐ฏ ๐บ๐ฐ๐ถ ๐ข๐ณ๐ฆ ๐ฏ๐ฐ๐ต ๐ช๐ฏ ๐ต๐ฉ๐ฆ ๐ณ๐ฐ๐ฐ๐ฎ.โ aldus Jeff Bezos, oprichter van Amazon.com. Het is hoe mensen je bedrijf herinneren en hoe ze zich erover voelen.
Video is een veelzijdig en krachtig hulpmiddel voor branding, stelt je als overheidsinstelling of bedrijf in staat om je werkgeversmerk te presenteren en verhalen te vertellen. Emoties op te roepen en een blijvende indruk achter te laten bij je doelgroep, potentiรซle werknemers in dit geval.
Employer branding video
Niet vreemd dus dat organisaties steeds vaker kiezen voor een employer branding video; een corporate video om je organisatie op de kaart te zetten als werkgever. Zie het als een soort commercial gericht op (potentiรซle) werknemers; hier wil je werken!
Een employer branding video vormt de kapstok voor verdere communicatie met (potentiรซle) werknemers. De video is waarschijnlijk het eerste wat iemand van je organisatie ziet; de toon is gezet en verwachtingen gecreรซerd. Belangrijk dus om ook in verdere communicatie aan deze verwachtingen te voldoen. Mogelijke vervolgvideo’s zijn dan ook:
โ๏ธ Wervings- / vacaturevideo’s, video’s gericht op werving op functie(groep)niveau.
โ๏ธ Video’s ten behoeve van interne communicatie, bijvoorbeeld om (nieuwe) collega’s te informeren en inspireren.
โ๏ธ Livestreams ten behoeve van interne communicatie, bijvoorbeeld periodieke presentaties of trainingen.